Resume från Åre

Jag har aldrig berättat varför jag skulle åka till Åre och åka skidor och med vilka jag skulle åka så jag tar och berättar lite kort om det innan resumen fårn resan kommer.
Det var så att jag fick hem ett vykort fårn SCUF( svenska celiakiungdomsförbundet) hem i brevlådan om ett erbjudande om att åka till Åre för endast 1500 kr 6-10 Januari. Eftersom det var så billigt så fanns det ingen chans att man skulle tacka nej så jag mailade till dom och anmälde mig till resan. Jag fattade inte vad jag hade gjort, anmält mig till en resa i Åre många många mil hemmifrån, jag skulle åka med massor med människor som jag inte hade en aning om vilka det var. Men modig som jag är så åkte jag iväg.
Så här såg resan ut:


Onsdag:
Började min lilla resa upp till åre vid halv 5 tiden då tåget från Alvesta gick. Tågen blev en aning försenat så fick stå och frysa i kylan en stund. Sen började ju äventyret kan man ju lugnt säga, helt ensam på ett tåg där man inte känner någon. Sen ska man hoppa av på Stockholms station och leta upp massa människor som man inte har en aning om vad det är för några. När man tänkte efter så undrade man ju vad man i hela friden hade gett sig in på.
Satt inmosad mot väggen i 4 timmar upp i stockholm för tanterna vid mitt bord bredde ut sig en aning.

Väl framme på Stockholm så gick allt ganska bra, jag hittade hela SCUF gänget och började prata runt lite. Sen checkade vi in på nattåget som vi skulle åka upp till Åre, så vi hade ytterligare ett antal timmar med tåg framför oss.
Det var ganska komiskt för när vi satt i gången på tåget så kom Sara, ( en tjej från gymnasiet, som gick i min paralellklass) förbi och så stod vi och pratade en liten stund, har ju inte träffats sen vi tog studenten i juni.
Sen satt vi bara och chillade i gången på tåget, innan alla blev för trötta och ville sova. Så onsdagen blev till en ända lång resdag.

    

Torsdag: Alla vaknade pigga och glada vid 8 tiden när dom ropade ut i högtalarna att det var dags att stiga upp, men då visade det sig att tåget var ca 2 timmar föresnat så det blev 2 jobbiga och rastlösar timmar det sista innan vi skulla dra på oss alla skidkläder och möta kylan i Åre. Jag tror det var närmare -32 när ni kom fram. Så såfot vi kom utanför tågdörrarna kännade man att kylan bet riktigt i ansiktet. Ögonframsarna blev alldeles vita av forst och håret frös till is även om det inte var blött. En härlig kännsla som man aldrig upplevt förr.
När vi kom fram till Björnkulla där vi skulle bo mötte några av ledarna som redan hade kommit fram till Åre upp oss och informerade om hur vi skulle bo och visade vart vi kunde lämna våra väskor.
Vi blev indelade i olika lägenheter med 8 pers i varje, emnd et lyckades bli dubblet i en lägenhet så vi var 16 stycken innan dom lyckades få en lägenhet till.
Så i min lilla lägenhet var vi 7 tjejer och en kille.
Efter att ha fixat allt med nycklar och liftkort mm, så fick vi välja lite vad vi ville göra, eftersom det var så kallt så var inte alla sugna på att åka skior så vissa satt bara hemma och chillade medan andra åkte hundspann.
Men vad skulle man göra i Åre utan att åka skidor så jag va ju bara tvungen att ge mig ut i backarna. Så vi var några stycken som gav oss ut i -32 grader och åkte skidor. Det var en plåga stundvis kan jag lova, fötterna frös så att kännseln försvann och så när man åkte in till värmestugan för att värma sig så gjorde det fruktlöst ont i fötterna för att dom var så frusna, men det var ju också en upplevelse.

Efter några timmars skidåkande åkte vi hem till lägenheten och lagade mat, taco. Sen gick vi vidare till de så kallade spat, som visade sig vara ett något lyxigare badhus, men massa olika bassänger, bubbelbad, utomhus pol så man kunde rulla sig i snön, olika former av bastu mm. Ingen vidare hitt. Men vi hade roligt en stund i alla fall. Vi körde en stafett de olika lägenheterna tävlade mot varandra, så vi lyckades skrapa ihop en 4 plats av 8 olika lag.
Efter det blev det en väldigt lugn kväll med tv tittande och prat.

Fredag: Vi gick upp ganska tidigt på morgonen och lagade frukost tillsammans innan vi skulle gå iväg till konferanslokalen där vi skulle hålla till hela dagen, och lyssna på olika ledare och så som skulle prata och hålla föredrag om olika saker.
Så Vi fick bland annat göra lite olika övningar, presentera oss förvarandra och lyssna på en kille som berättade om hur det var att göra lumpen och hur det var att leva som gluten utomlands. Sedan fick vi även sätta oss i grupper och siskutera olika saker som vi hade med SCUF att göra, bla vad vi ville att dom ska göra för läger, aktiviteter med ungdomar över 18 och hur man kan förbättra föreningen.

Det var en mycket givande dag, men det känndes grymmt konstigt att man aldrig behövde tänka på vad man tålde och så, alla hade ju något gemensamt det var det som var det konstigaste med hela resa.

Efter att föreläsningarna slutat vid 17.00 så gick vi i sväng i Åre och kollade och hamnade borta på systemet och konsum, så medan några av tjejerna handlade inna på systemet så gick jag och några andra in på konsum och handlade lite.
Sen bar det av hem igen och fixa sig innan vi skulle träffas nere på den Italienska restaurangen som låg nedanför lägenheterna där vi bodde. Mitt under allt fixande kom Kakmonstret och Britney föbi och sålde glutenfi öl. 
(Kakmonstret är en lustigfigur som åker runt i Sverige och besöker olika fik med barn och kollar utbudet på glutenfritt och laktosfritt, så om det finns minst ett gulten och laktosalternativ på fiket så får dom ett klistermärke som bevisar att kakmonstret har varit i farten.)

  

Alla som var med på lägret skulle äta en gemensammåltid. Första gången jag någonsin har ätit pasta på en restaurang så det var en uppleveles, men annars var maten ingen större höjdare.

Sen bar det av upp till lägenheterna igen för det sista fixandet innan vi skulle in till en annan av lägenheterna och förfesta lite. Sen avslutade vi kvällen på Bygget, ett av alla uteställen i Åre. Jag låterna bilderna få tala för denna kvällen.

         

          

Lördag: Vi ägnade hela dagen åt en massa härlig skidåkning, det var -25 men det känndes absolut inte som det så det var ett stort plus. Så vi åkte nog mellan 9.30-14.30 tror jag så det känndes i benen efteråt. Efter skidåknignen åkte vi hem till lägenheten och käkade lunch och började packa lite smått. Duschade bastade och tog det lugnt några timmar, innan vi började laga kvällsmat. Alla var helt sega men Alexandra fick mig en aning pepp så jag vi var några stycken som förfestade lite smått tillsammans. Sen fick vi även besök av ett gäng norrmän på förfesten so msedan hängde med oss ut. Jag hade knappt några pengar så tänkta att det skulle vi en kort och lugn kväll eftersom vi skulle upp tidigt dagen efter och städa ur lägenheten. Men eftersom det var gratis på Dippan så lyckades som tjata med mig dit. Vilket jag inte ångrar för jag hade en underbar kväll med massor av härliga människor. Jag måste bara säga det Biritney är bara för härlig.







         

   


Söndag: Vi städade och packade ihop alla sakerna innan tågresan hemmåt började igen. Mamma och pappa skulle kommit och hämtat mig i Stockholm men eftersom att det visade på tv:n att det skulle bli dåligt väder upp mot Stockholm så blev det ändrade planer och jag fick ta tåget hela vägen ner till Varberg. Så först satt vi på tåget ner till huvudstaden i ca sex timmar, timmarna gick sjukt fort och vi blev underhållna av några övertrötta tjejer som hade festat och städat hela natten.
Sen tillbringade jag cq 2 timmar på stationen i Stockholm innan tåget ner till Varberg skulle gå. Så sammanlagt åktye jag nog 11 timmar tåg igår.
Men det var det lätt värt.

Tusen tack till alla som gjorde detta lägret till ett oförglömmligt läger. Måste säga att det kommer bli föer sådana. Ungern till sommaren kanske?

Lots of Love!

Kommentarer
Postat av: cristian

haha jag vill också åka skidor! hehe länge sen fan!:) det är skit nice!



bra o sova när man är seg o trött:) haha lägga sig i ide! som björnarna!:)



kram

//LatinoBiffen

Postat av: Anonym

Allt är bra med mig, vad gör du då?

2010-01-11 @ 21:56:32
URL: http://jessicalillsmeds.se
Postat av: Liselotte

Har du kollat in sidan designadinblogg.se tror det kanske ska finnas där. :P Sjukt snygg header om man ändå vore så duktigt : (

2010-01-11 @ 22:27:02
URL: http://liselottelarsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja fy va roligt det var! Synd bara att de va så kort.. Hopppas vi ses snart ha de bra! Kramar

2010-01-12 @ 22:28:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0